احکام شرعی

ساخت وبلاگ

حقیقت تلخ تغییر جنسیت 

تغییر جنسیت

امروز در ایران بیش از هر کشور دیگری در جهان عمل های جراحی تغییر جنسیت انجام می شود.

دولت حتی نیمی از هزینه کسانی را که به کمک مالی نیاز دارند تامین می کند و تغییر جنسیت در شناسنامه ثبت می شود. دکتر علیرضا کاهانی، کارشناس پزشکی قانونی، درباره درمان ناهنجاری های جنسیتی می گوید:" این ناهنجاری ها از طریق درمانهای غیر جراحی شامل روان درمانی، هورمون تراپی، گروه درمانی و همچنین جراحی درمان می شوند."

دکتر سجاد، مدیر سایت ایران سلامت، با اشاره به اینکه درمانهای غیر جراحی برای این گروه مؤثرتر است، می افزاید:" به دلیل آنکه منشأ بیماری این اشخاص روانی است، باید با روانکاوی و روان پزشکی معالجه شوند زیرا، جسم سالم بدون روان سالم میسر نیست."

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمائید

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1798 تاريخ : شنبه 28 مرداد 1391 ساعت: 6:08

 

آلات قمار


س 1121. آيا اگر افراد بدون شرط بندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده‏اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفريح چه حکمى دارد؟
ج. بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مى‏شود، به‌طور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شرکت کند.

س 1122. آيا استفاده از ورق‏هاى پاسور در صورتى که براى بازى‌هاى فکرى محض که بدون شرط بندى بوده و متضمّن مفاهيم علمى و دينى باشند، جايز است؟ بازى با ورق‏هايى که با چيدن آن‌ها به نحو خاصى، بعضى از شکل‌ها مثل موتورسيکلت يا ماشين و مانند آن ايجاد مى‏شود و در عين حال استفاده از آن‌ها براى شرط‌بندى و مسابقه هم ممکن است، چه حکمى دارد؟
ج. بازى با ورق‏هايى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏شوند، مطلقاً جايز نيست ولى بازى با ورق‏هايى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى‏شوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.
و به‌طور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست.
و بازى با هر وسيله‏ اى که جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرط بندى، اشکال ندارد.


س 1123. بازى باگردو و تخم‏مرغ و چيزهاى ديگرى که شرعاً ماليّت دارند، چه حکمى دارد؟ آيا اين بازى‌ها براى کودکان جايز است؟
ج. اگر بازى قمار و شرط بندى باشد، شرعاً حرام است و طرف برنده، مالک چيزى که برده و از طرف مقابل گرفته است، نمى‏شود. ولى اگر بازى‏کنندگان غيربالغ باشند شرعاً مکلّف نبوده و تکليفى ندارند، هرچند که مالک چيزى که مى‏برند نمى‏شوند.

س 1124. آيا شرط بندى با پول يا غير آن در بازى با غير آلات قمار جايز است؟
ج. شرط بندى در بازى جايز نيست هرچند بازى با غير آلات قمار باشد.

س 1125. بازى با آلات قمار مانند پاسور و غير آن از طريق کامپيوتر چه حکمى دارد؟
ج. حکم بازى با آلات قمار را دارد.

س 1126. بازى با «أنو» چه حکمى دارد؟
ج. اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آن‌ها جايز نيست هرچند بدون شرط بندى باشد.

س 1127. اگر بعضى از وسيله‏ هاى بازى در شهرى از آلات قمار محسوب شوند ولى در شهر ديگرى از آلات قمار محسوب نشوند، آيا بازى با آن‌ها جايز است؟
ج. بايد عرف هر دو مکان رعايت شود به اين معنى که اگر آن وسيله‏ها در يکى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده‏ اند، در حال حاضر هم بازى با آن‌ها حرام است.

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1270 تاريخ : پنجشنبه 26 مرداد 1391 ساعت: 5:17

شطرنج‏

 


س 1116: با توجه به اينکه در بيشتر مدارس بازى با شطرنج رواج دارد آيا بازى با آن و برگزارى دوره‏هاى آموزشى آن جايز است؟
ج: اگر به نظر مکلّف، شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در اين صورت بازى با آن بدون شرطبندى اشکال ندارد.

س 1117: بازى با وسايل سرگرمى از جمله پاسور چه حکمى دارد؟ و آيا بازى با آنها براى سرگرمى و بدون شرطبندى جايز است؟
ج: بازى با چيزى که عرفاً از آلات قمار محسوب مى‏شود، مطلقاً حرام است هرچند براى سرگرمى و بدون شرطبندى باشد.

س 1118: شطرنج در موارد زير چه حکمى دارد؟
 1 ـ ساخت و خريد و فروش آن؛
 2 ـ بازى شطرنج با شرطبندى و بدون آن؛
 3 ـ ايجاد مراکزى در محافل عمومى و غير آن براى آموزش شطرنج و بازى با آن و تشويق مردم به آن.‏
ج:
اگر مکلّف تشخيص دهد که در حال حاضر شطرنج از آلات قمار محسوب نمى‏شود،
ساخت و خريد و فروش و بازى با آن بدون شرطبندى، اشکال ندارد، همچنين با فرض
مذکور، آموزش آن هم بدون اشکال است.


س
1119: آيا از تأييد برگزارى مسابقات شطرنج توسط مديريت آموزش رياضى معلوم
مى‏شود که شطرنج جزء آلات قمار نيست؟ و آيا جايز است مکلّف به آن اعتماد
کند؟

ج: معيار در تعيين موضوعات احکام، تشخيص خود مکلّف و يا اقامه دليل شرعى بر آن نزد خود اوست.

س
1120: بازى با آلاتى مثل شطرنج و بيليارد با کفّار در کشورهاى خارجى چه
حکمى دارد؟ مصرف مال براى استفاده از اين آلات بدون شرطبندى چه حکمى دارد؟

ج:
حکم بازى با شطرنج و آلات قمار در مسائل قبلى بيان شد و در حکم مذکور فرقى
بين بازى با آنها در کشورهاى اسلامى يا غيراسلامى و بين بازى با مسلمان يا
کافر وجود ندارد و خريد و فروش آلات قمار و مصرف مال در اين موارد هم جايز
نيست.
احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1749 تاريخ : پنجشنبه 26 مرداد 1391 ساعت: 5:11

علم به پاك شدن از حيض در اثناى روز ماه رمضان

س: اگر زنى بعلت عدم اطمينان به پاکى از حيض, در سحر ماه رمضان غسل نکند و در بين روز متوجه شود كه پاک شده‌ بوده آيا تکليفش در اين روز امساک است؟
ج) در فرض سؤال بايد نيت روزه کند ولى به احتياط واجب بايد قضاى آن را هم بگيرد.
احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1153 تاريخ : چهارشنبه 25 مرداد 1391 ساعت: 15:07

س: آيا زن در حال استحاضه قليله، مى‌تواند براى نماز جماعت وارد مسجد شود؟
ج) مانع ندارد. احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1205 تاريخ : چهارشنبه 25 مرداد 1391 ساعت: 15:04